විශේෂ ලිපි
අටසිල් – අෂ්ටාංග උපෝසථ සීලය සමාදන් වීම
මෙය ගෘහස්ථ ශ්රාවකයාගේ උපෝසථ ශීලයයි. තෙරුවන් සරණගත වූ සෑම ගිහි ශ්රාවකයෙක්ම පොහෝ දින උපෝසථ ශීලයෙහි යෙදිය යුතුය. මෙම උපෝසථ ශීලයෙහි ප්රධාන ලක්ෂණ කිහිපයකි. පංච ශීලයට අමතරව අලුතින් ම සිල්පද කිහිපයක් එකතු වේ.
නරසීහ ගාථා – Narasiha Gatha
(1) චක්කවරංකිතරත්තසුපාදෝ ලක්ඛණමණ්ඩිතආයතපණ්හී චාමරඡත්තවිභූසිතපාදෝ ඒස හි තුය්හ පිතා නරසීහෝ රත්පැහැයෙන් සිරිපා යුග දිලෙනා සක් ලකුණින් දික් විළුඹින් සැදුනා සෙමෙර ඡත්ර සිරියෙන් ද බැබළෙනා අන්න බලන් පුත සමිඳුන් වඩිනා (2) සක්යකුමාරවරෝ සුඛුමාලෝ [...]
ඡත්ත මානවක ගාථා – Chaththa Manawaka Gatha
(1) යෝ වදතං පවරෝ මනුජේසු සක්යමුනී භගවා කතකිච්චෝ පාරගතෝ බලවිරිය සමංගී තං සුගතං සරණත්ථමුපේමි කතා කරන මිනිසුන්ට උතුම් වූ සක්යමුනී භගවත් මුනිඳුන් වූ බුදු කිස නිම කළ - බල - [...]
ජයමංගල ගාථා – Jayamangala Gatha
(1) බාහුං සහස්සමභිනිම්මිතසායුධං තං ගිරිමේඛලං උදිතඝෝර සසේනමාරං දානාදිධම්මවිධිනා ජිතවා මුනින්දෝ තං තේජසා භවතු තේ ජයමංගලානි දහසක් අත් ද මවමින් - නොයෙකුත් සැත් ද දරමින් ගිරිමේඛලා ඇතු පිටින් - එන මාරසේනා දානාදි පාරමී බලෙන් [...]
දිව ඔසුවක් බඳු, ප්රතිශක්ති වර්ධනය කරවන පෞරාණික ඖෂධ වට්ටෝරුවක්.
පෙර සිංහල රජදවස ප්රතිශක්ති වර්ධනය පිණිස භාවිත කළ මේ ඖෂධ වට්ටෝරුව පැරණි පුස්කොළ පොතකින් උපුටා අප වෙත එවන ලද පින්වත් වෙදමහතාට පින් දෙමින් මෙසේ එළිදක්වනු ලැබේ.
“බුදුන් උපන්නේ ශ්රී ලංකාවේ කියන පිස්සෝ රැළක් ලංකාවට ‘ජම්බුද්වීපය’ කියනවා”
අනිත් කාරණය බුදුන් උපන්නේ ශ්රී ලංකාවේ නම් ඒක වෙනස් කරන්න තරම් අපේ පැරණි මිනිසුන්ට තිබුණු වුවමනාව මොකක්ද? පුළුවන් නම් ඒකට උත්තර දෙන්න කියන්න ඔය බොරුකාරයන්ට.
පුද්ගලයන් පිළිබඳ නිගමනවලට එළඹීම
දුටු දුටු දේ ම සිදු නො වේ. ‘ඔබත්’ වෙනස් වේ. ‘මමත්’ වෙනස් වන්නෙක් වෙමි. “තස්මාතිහ ආනන්ද, මා පුග්ගලේසු පමාණිකා අහුවත්ථ” “ආනන්ද, (බාහිරට පෙනෙන කරුණු ඔස්සේ) පුද්ගලයන් පිළිබඳ ව මනින්නට යාමෙන් වළකින්න.”
දේශපාලනය තුල සත්පුරුෂ වීමට
අපගේ කුමක්දෝ අවාසනාවකට අපට මෙතෙක් කලක් අහිමිව තිබුණේ නුවණැති සත්පුරුෂයන්ගේ දේශපාලනය යි. කෙළෙහිගුණ නොදත් අසත්පුරුෂ බාලයන්ගේ පාලන තන්ත්රය නිසා අප සියලු දෙනා ම උසුලාගත නොහැකි ණය බරකින් මිරිකී සිටිමු. එමතු ද නොවේ.....
දේශපාලන සංගායනාවක් ඕනෑ
සුද්දන්ගෙන් පසු මේ රටෙහි පරිපාලනය භාරගෙන කටයුතු කළ සියලුම දේශපාලන පක්ෂ, දේශපාලන නායකයින් මේ විනාශයට සම්පූර්ණයෙන් ම වගකිව යුතුය. ඡන්ද දායකයින් වන මහජනයා ද දේශපාලන වශයෙන් දෑස් අන්ධ නොකරගෙන අවබෝධයෙන් යුක්තව මේ දෙස බැලිය යුතුය.
මහාවංශය අවසාන භාගය ද ප්රකාශයට පත් වූ වගයි
මේ මහාවංශය වනාහී අති දුර්ලභ ඓතිහාසික තොරතුරු ඇතුලත් අනර්ඝ වූ ඓතිහාසික ග්රන්ථයකි. එහෙත් ළාමක මිනිසුන් විසින් මේ ග්රන්ථයට ‘මුසාවකි’ යි කිය කියා හෙළාදැකීම බරපතල වරදකි. හෙළාදකින්ට පෙර මෙය සම්පූර්ණයෙන් කියවා බැලීම නුවණැති කාගේත් සාධාරණ යුතුකමකි. මහාවංශය කියවාගෙන යාමේදී බොහෝ වර අපට සිතුනේ ‘මෙතෙක් කලක් මෙය කියවන්නට පමා වූයේ මොන අවාසනාවකට ද?’ යන කාරණය යි. එතරම් ම වටිනා ඓතිහාසික තොරතුරුවලින් මහාවංශය සුපෝෂිත ය.